Tindved Kulturhage

  • Hjem
  • Bedrifter
    • Bedriftsutvikling
    • Se alle bedrifter
  • Prosjekt
    • Pågående prosjekter
    • Tidligere prosjekter
  • Lokaler
    • Leie av kontor
    • Leie av møterom
    • Leie av studio og produksjonsutstyr
    • Leie av lokaler
  • Om Tindved
    • Avdelinger
      • Brikken, Verdal
      • Filmfabrikken, Levanger
      • Spiren, Inderøy
    • Ansatte
    • Nettverket vårt
    • Kontakt
  • Aktuelt

9. februar 2022 By

Ressursgruppe for sørsamisk medieproduksjon

Ressursgruppen for sørsamisk medieproduksjon skal være et kvalitetssikrende ledd ved produksjon av TV-program, podcaster og andre medieprodukt knyttet til det sørsamiske miljøet i Midt-Norge, med spesielt fokus på sørsamisk språk og kultur.  

Sørsamene er i sterkt mindretall i forhold til nordsamene. De aller fleste samiske medieproduksjonene lages i Finnmark i nordsamiske områder omkring Karasjok og Kautokeino. Det er derfor viktig at det etableres et faglig miljø for sørsamisk medieproduksjon i sørsamisk område. 

Tindved er en næringshage for kulturbedrifter i Trøndelag. Flere av våre medlemsbedrifter på Filmfabrikken i Levanger har jobbet med sørsamiske produksjoner over flere år. Det er viktig for våre medlemsbedrifter at de sørsamiske produksjonene holder like høy kvalitet som andre medieproduksjoner. Samtidig er det viktig at produksjonene ivaretar det sørsamiske miljøet på en måte som er positiv for det sørsamiske folket.

I utviklingsprosjektet er det bedriftene TMM Produksjon AS, Scene Midt AS og Norsk Lyd AS som inngår i ressursgruppa fra mediemiljøet tilknyttet Tindved, men det vil også være anledning for andre mediebedrifter til å bidra i prosessen.

MÅLSETTING 

  • Være et kvalitetssikrende ledd i sørsamiske produksjoner med særlig fokus på språk og kultur 
  • Øke antallet sørsamiske produksjoner 
  • Bidra til rekruttering av sørsamer til mediebransjen i Trøndelag 
  • Bedre samhandling mellom aktører som jobber med sørsamisk språk og kultur
  • Være et ledd for å utvikle det sørsamiske språket, bevisstgjøring 

MÅLGRUPPER 

  • Primærmålgruppe er personer som jobber med sørsamisk språk og kultur, både innen utdanningsinstitusjoner og mediebedrifter. 
  • Sekundærmålguppen er den sørsamiske befolkningen som skal få økt kvalitet på sørsamisk medieinnhold, med fokus på språk og kultur. 

ØNSKE OM FLERE PRODUKSJONER 

Det sørsamiske miljøet har ytret et sterkt ønske om at film- og tv-miljøet i Trøndelag i enda større grad enn før skal produsere sørsamiske produksjoner. Sørsamene er i sterkt mindretall i forhold til nordsamene. De aller fleste samiske medieproduksjonene lages i Finnmark i nordsamiske områder omkring Karasjok og Kautokeino. Det er derfor viktig at det etableres et faglig miljø for sørsamisk medieproduksjon i sørsamisk område. 

ORGANISERING 

  • Prosjekteier: Tindved Kulturhage AS 
  • Prosjektleder: Marte Hallem, Scene Midt/TMM Produksjon
  • Sjebretje AS v/Meerke Krihke Leine Bientie
  • Røyrvik kommune v/Ellinor Marita Jåma
  • TMM Produksjon v/Dag Rune Johansen
  • NRK Sápmi v/Norleif Krokmo
  • Representant fra de sørsamiske språksentrene
  • Nord Universitet v/Asbjørn Kolberg 

Foto: Unsplash

9. februar 2022 By

Location Innherred

Tindved Kulturhage ble i april 2021 kontaktet av Midgard Filmkommisjon med spørsmål om vi kunne bidra til å utvikle en database for locationbilder for Innherred. Det er et stadig økende behov for lokasjoner for TV- og filmproduksjon for nasjonale og internasjonale produksjoner.  

Det er i dag for lite bilder av denne typen for dette området, noe som gjør at det ikke er hit de store produksjonene kommer. Produksjonsvolumet ser ut til å øke framover og det er da viktig å være synlig som et mulig sted å gjøre produksjoner.

Filmturisme er en økende trend som kan blidra til vekst for opplevelsesnæringene. Som eksempel er filminnspillingen av «Alle hater Johan» på Frøya beregnet til å legge igjen ca. 12 millioner til lokale aktører.  

På Innherred har vi fjord og fjell, by og bygd, vakre trehus og moderne bygg, nedlagte militærleire, nye og gamle industribygg. Vi har også nærhet til internasjonal flyplass, gode muligheter for overnatting og annen infrastruktur.  

Midgard Filmkommisjon tilbyr en gratis tjeneste til de som leter etter lokasjoner, samt formidler regionale medprodusenter og crew. De er på jakt etter arkitektur, rare ting, bymiljø, gruver og industri, falleferdig/dystopisk, snøgaranti, jordbruk, kyst og fjell. De trenger et kontaktpunkt i regionen, som igjen har oversikt over hvem som må kontaktes for de ulike lokasjonene. Alle lokasjoner må ha GPS-lokasjon, samt informasjon om grunneier/kontaktperson.  

Det ligger mange fremtidige muligheter for næringsaktører og kommunene i dette. Dersom det kommer produksjoner til området vil dette kunne gi store økonomiske ringvirkninger for grunneiere, tilrettelegger og til reiselivet i regionen. 

Dette forprosjektet skal avklare hva som vil være en best mulig organisering på Innherred, samt gjennomføre en pilot for å vise noen av mulighetene. Dette gjennomføres i tett samarbeid med lokale næringsaktører innen foto og tilrettelegging.

Forprosjektet er finansiert av næringsfondene i Levanger og Verdal kommune.

Om Midgard

Midgard Film Commission Norway arbeider med å få internasjonale og nasjonale filmproduksjoner å legge innspilling eller etterarbeid til Trøndelag og Innlandet. Midgard har to kontorer; ett i Trøndelag som er underlagt Midtnorsk Filmsenter og ett i Lillehammer som er underlagt Østnorsk Filmsenter. Midtnorsk Filmsenter er et offentlig eid aksjeselskap som ble etablert i 2005, og eies av Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim Kommune i felleskap med det formål å utvikle Trøndelag som filmregion.  

 

Foto: Unsplash

5. januar 2022 By

Scenetreff Trøndelag; Trøndelags viktigste møteplass for kulturbransjen

I oktober 2022 arrangeres det fjerde i rekken av Scenetreff Trøndelag; Trøndelags viktigste møteplass for kulturbransjen.

Arrangementet samler frivillige, teater- og revyfolk, profesjonelle scenekunstarbeidere, freelancere, næringsaktører og bevilgende myndigheter til en helg med faglig påfyll, debatter, nye møter og inspirasjon.

Julie Skaufel fra Steinkjer snakker om hvordan det er å være manusforfatter for Netflix-serien “Hjem til jul”.

 Scenetreff Trøndelag ble til med et ønske om å treffe et behov og gjøre regionen attraktiv. 

– Vi ser et behov for et treffpunkt mellom de som jobber i frilansfeltet og det rike amatørteatermiljøet i regionen, sier Nora Evensen, teatersjef ved Turnéteatret i Trøndelag. 

Utgangspunktet var kulturkvartalet i Verdal og hvorvidt man kunne lage en teaterfestival der man puttet amatøren i sentrum. Siden oppstarten i 2019 har man skreddersydd en hel helg for målgruppen, der fredagen starter med et fagtreff rettet mot næringslivet, før kurs- og nettverkshelga setter i gang. 

  • Scenetreff Trøndelag er en arena for kulturlivet med fagtreff mellom kultur og næringsliv, samt kurs for revy og teaterfolk. 
  • Målet er å få fart på kulturnæringen og scenekunsten i regionen. 
  • Amatører og profesjonelle innen revy, teater og andre former for scenekunst får en etterlengtet arena å samles på og for å bygge kompetanse. 
Teatersjef Nora Evensen ved Turneteateret i Trøndelag ønsker velkommen, sammen med Ingrid Dahl Furunes fra Verdal næringsforum og Anne Segtnan fra Tindved kulturhage.

Scenetreff Trøndelag er et årlig arrangement.

5. januar 2022 By

Kreative Namdalen

Basert på suksesshistorier rundt «Filmturisme» er det ønskelig å se på synliggjøring av destinasjoner i Namdalen gjennom profilerte programmer på ulike plattformer. (Filmturisme er synliggjøring av destinasjoner gjennom profilerte programmer).

Prosjektet er satt i gang etter initiativ fra næringsaktører i Namdalen og på Innherred, blant annet Namsskogan familiepark og Namsskogan kommune, samt Naturkanal1 og produksjonsmiljøet på Filmfabrikken i Levanger.

Forprosjektet gjøres i samarbeid mellom næringshagene Tindved Kulturhage og iNam.

Forprosjektet består i prinsippet av tre deler:
  1. Uttesting av streamingkonsept under Bandwagon i Namsos. Gjennomført.
  2. Pilot i samarbeid mellom Namskogan familiepark og Naturkanal1 er påbegynt.
  3. Påkobling av flere interessenter som blant annet destinasjonsselskap, samt skriving av hovedprosjektsøknad (iNam og Tindved).

Målet med prosjektet er:

  • Vekst og utvikling innen kultur- og opplevelsesnæring i Namdalen​
  • Økt profesjonalisering i bransjen​
  • Økt attraktivitet og rekruttering til regionen

Dette skal gjøres gjennom samarbeid på tvers av bransjer og med resten av fylket​, økt bruk av teknologi​ og tilgang til ny kunnskap​ ved at verdiskaping i regionen skal sikres gjennom å koble talenter med samfunns- og næringsliv.

Underveis i forprosjektet har det vært flere workshopper for å finne riktig innfallsvinkel.

Effektmålene er:

  • Effekten vil bli en mer attraktiv region for nye talenter og kreative næringer​
  • Mer synlige og attraktive destinasjoner i regionen.​
  • Skaper en kultur for tettere samarbeid mellom kulturnæringsaktører i hele fylket.

Prosjektet er støttet av Trøndelag Fylkeskommune.

9. april 2021 By

Digital historiefortelling og opplevelsesproduksjon for små bedrifter

NETTVERKET FOR MUNNLEG FORTELJING I NOREG

Organisasjonane, Jakob Sande – Senter og klynge for forteljekunst (Sande-senteret), Memoar, Stiftelsen Fortellerfestivalen og Stiftinga Hilmar Alexandersen – Fortellernettverket TALE har gått saman om å starte Nettverket for munnleg forteljing i Noreg.

 

Mål

  • Nettverket skal styrke den munnlege forteljinga sin plass i samfunnet. Vi vil løfte fram munnleg forteljing som ein del av den immaterielle kulturarven. Vi vil styrke forteljinga som kultur, kunst, historie- og tradisjonsformidling og som verkemiddel for utvikling og hjelp i andre fagområder.

Prosjektet har to kundegrupper:

  1. Innholdsleverandører som vil selge sitt innhold (år 1 – 3)
  2. Sluttbrukere som vil kjøpe dette innholdet (år 2 – 3)

Målet er å utvikle historiefortelling og opplevelsesproduksjon på en digital plattform med integrert betalingsløsning for små bedrifter

Dette betyr:

  1. Vi vil lære opp små bedrifter til å fortelle sine egne historier. Vi skal altså arrangere kurs i å finne, lage og fortelle historiene.
  2. Deretter skal historiene / opplevelsene formidles digitalt direkte. Kundene skal se fortelleren og området rundt samtidig, og kunne kommunisere med fortelleren i sann tid.
  3. Da må vi utvikle et digitalt verktøy som kan gjøre dette – men vi skal ikke lage verktøyet selv, vi skal få det satt sammen av allerede eksisterende teknologi.
  4. Så skal vi finne en måte å selge produktet på – kanskje skal vi lage en plattform å selge fra.
  5. Vi skal også i tillegg til direktesendinger lage ferdige «hyllevareprodukter» som ikke skal overføres direkte, men som kan ligge klare til å oppleves. Forretningsmodellen blir trolig freemium rettet mot ulike kundegrupper.
  • 1
  • 2
  • Next Page »

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Tindved Kulturhage
Tindved er en næringshage for kreative bedrifter med tre avdelinger i Trøndelag. Hovedkontorfellesskapet heter Brikken, og ligger i sentrum av Verdal. Filmfabrikken ligger på Røstad i Levanger, mens tredje kontorfellesskap ligger på Spiren (gamle Sakshaug skole) i Inderøy kommune.

  • Email
  • Facebook
  • Instagram

Kontakt oss

Tindved Kulturhage AS

Organisasjonsnummer: 887 921 512

Brikken: Johannes Minsaas plass 6, 7650 Verdal

Filmfabrikken: Helge Ingstads Veg 17, 7600 Levanger

Spiren: Vennavegen 59, 7670 Inderøy

Tlf.: +47 41 68 46 72
E-post: info[krøllalfa]tindved.no

Personvernerklæring

Næringshagene i Norge

Siva

Bygget på WordPress av Smart Media AS