a

Bortekontor som næringsvei 

Mulighetene rundt hjemmekontor har kommet for å bli. Nå kan bortekontor sørge for helårsdrift innen opplevelsesnæringen i Trøndelag.

STOKKØYA: En av stedene i Trøndelag som har startet med å tilby workation for besøkende, er Stokkøya strandhotell. Foto: Elin Sofie Lorvik

Global trend

Workation er en global trend, som i all hovedsak handler om å jobbe for å leve – og ikke leve for å jobbe. Denne trenden er på full fart inn i norsk turisme og spås å være en av de store globale reisetrendene internasjonalt fremover. 

Dagens tidsregning er ofte før og etter koronapandemien. Før pandemien var det mest frilansere, gründere og de som jobbet innen teknologi som reiste på bortekontor med jobben.  

– Om vi skal si at pandemien førte med seg en positiv endring, så må det være at den digitale forståelsen ble betydelig større hos de fleste i arbeidslivet. I tidsregningen etter pandemien, er det normalt å ha tilgang til hjemmekontor. De fleste har de verktøyene de trenger for å utføre arbeidsoppgavene sine på pc, dersom de har en eller annen form for kontorjobb. I dag er det ikke uvanlig å ha digitale møter med rådgivere på den andre siden av kloden. På en måte kan man si at verden har kommet nærmere, sier prosjektleder Elin Sofie Lorvik, i Tindved Kulturhage. 

BORTEKONTOR: Tar med seg jobben tett på naturen. Foto: Nathan Dumlao on Unsplash

Tar med jobben på tur

Nå vet både arbeidstakere og arbeidsgivere at det fint går an å jobbe utenfor kontoret dersom man har fleksible yrker. I tillegg ønsker dagens unge arbeidstakere gjerne mer frihet og spør om mulighetene for å ta med seg jobben på tur.  

– Bortekontor kan være en mulighet for å hente inspirasjon fra naturen og finne ro og fred. Nye omgivelser kan øke kreativiteten rundt skriveprosessen for forfattere, komponister og artister, for å nevne noen, sier Lorvik, som har tatt initiativ til å se nærmere på denne reisetrenden. 

Skal testes 

Her kan det være muligheter for opplevelsesnæringen i Trøndelag. Gjennom prosjektet “Bærekraftige opplevelser”, støttet av Trøndelag Fylkeskommune, ser Tindved Kulturhage og Visit Innherred nærmere på hvordan workation og bortekontor kan gjøres om til aktiv næring.  

– Dette prosjektet er en strategisk satsing på Innherred som også kan være starten på en større satsning for Trøndelag. Det er kjempeviktig at vi ser på nye muligheter for å styrke bedrifter ved å ha et helårsfokus. Innovasjon i næringen etterlyses og workation som motivasjon for reisen bidrar til dette, sier Anne Haga fra Visit Innherred.  

Hun mener dette er et godt prosjekt som bidrar til produkt – og markedsutvikling.  

– Prosjektet skal blant annet utvikle personas (fiktive representasjoner av ideelle kunder, basert på reelle data og analyse av eksisterende kundebase) for den typiske bortekontoristen og de som reiser på workation. Denne jobben gjør vi sammen med Trøndelag Reiseliv. Etterpå skal vi pilotere og teste mot markedsgruppen både nasjonalt og internasjonalt. Gjennom kartlegging og testing skal vi forsøke å finne beste praksis med mål om varme senger og økonomisk bærekraft innen opplevelsesnæringen hele året. Slik kan bortekontor bli næringsvei, forklarer Lorvik. 

Mer effektive utenfor kontoret 

Erfaringer fra Visit Norway viser at folk i alle aldersgrupper reiser på workation og at denne muligheten er mer tilgjengelig for flere nå.

Transportøkonomisk institutt, stiftelsen norsk senter for samferdselsforskning, har i en undersøkelse funnet ut at 74 prosent av de spurte svarte at de var like effektive eller mer effektive på hjemmekontoret enn på jobben. Flere utenlandske universitet har også sett nærmere på hjemmekontor og kommet frem til at arbeidstakerne ble mindre syke og stresset, og mer fornøyd med balansen mellom arbeid og fritid når de kom seg vekk fra kontoret. Og for flere bedrifter i utlandet er det å spare penger på å leie kontorfasiliteter til sine ansatte et pluss. Arbeidstakerne ble mer lojale og positive til sjefen og arbeidsplassen. 

– Små steder i distriktene trenger folk, og folk i byene ønsker seg gjerne ut av hamsterhjulet en periode. Det å komme seg vekk fra det dagligdagse kan gi nye impulser. Workation kan absolutt være en bærekraftig løsning for opplevelsesnæringen, mener Lorvik. 

 

 

Fakta om workation:

  • Å kombinere arbeid med reise – uten at jobben lider.
  • Det handler ikke om ferie, men om å bytte ut den vante
    kontorpulten med nye omgivelser som kan gi inspirasjon og økt produktivitet.
  • Erfaringene fra koronapandemien viste både arbeidsgivere og ansatte at arbeidsplassen ikke nødvendigvis må være et fast kontor – effektivt arbeid kan skje hvor som helst.
  • Det som gjør workation unikt, er at når arbeidsdagen er over, venter spennende omgivelser og nye opplevelser rett utenfor døren.

 

Tindved Kulturhage

Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale, og la oss sammen dyrke og forme din kreative fremtid med Tindved Kulturhage!

Har du spørsmål om prosjektet?

Ta kontakt med Elin Sofie Lorvik:

Publisert: 6. mars 2025

Andre saker