a

Crowdfunding som mulighet for kreativ næring

Er du nysgjerrig på hvordan du kan få gitt ut dine kreative prosjekter til de rette kundene? Crowdfunding kan være løsningen.

ERFAREN BRUKER: Christer Falck har flere års erfaring med å gi ut bøker, LP-er og musikk via crowdfunding. Foto: TV3

Crowdfunding som næring 

Crowdfunding betyr ganske enkelt forklart at kundene dine forteller deg via en plattform at de ønsker produktet ditt og vil betale for det, dersom du oppnår målet som settes med antall kjøp før produksjon. 

For Christer Falck har crowdfunding vært løsningen på å gi ut flere bøker og musikk som enten aldri hadde villet blitt gitt ut – eller har fått nytt liv i nytt format.

– Jeg har funnet min vei for å leve av kulturen uten at jeg med viten og vilje går inn og taper penger, sier Falck, som for mange nok er kjent fra Robinsonekspedisjonen på TV3.

SPLEIS.NO: Her fra Sparebank1 sin løsning Spleis.no for folkefinansiering, som kan brukes på alt fra filminnspilling til nabofest. Foto: Skjermdump Falck forlag på spleis.no

Over 500 prosjekter

For øyeblikket har Falck forlag 65 pågående prosjekter på spleis.no.

Noen har blitt refundert, men flere ligger inne med måloppnåelsen oppnådd og blir utgivelse av bøker, CD-er, EP-er og LP-er til de ventende kundene.

– Det er hyggelig å kunne prate om konseptet jeg er i gang med via crowdfunding. Det er litt originalt, men det fungerer, sier Falck.

I lunsjpraten onsdag 23. april vil Christer Falck fortelle litt om sin reise.

I en digital samtale med bedriftsrådgiver Elin Sofie Lorvik fra Tindved Kulturhage kommer Falck med tips og råd til de som er nysgjerrige på forretningsmodellen crowdfunding, eller folkefinansiering som den heter på norsk.

Kulturnæring.no er en platform for kurs og kompetanse for deg som driver med kreativ næring. Er du målbedrift hos en næringhage, får du halv pris.

Påmelding og betaling her:

Christer Falck: Crowdfunding-et kinderegg av en forretningsmodell

Tindved Kulturhage – Vi utvikler kreative næringer i Trøndelag

Vi vet at det å være en kreativ gründer handler om mer enn bare tall og statistikk. Det handler om å uttrykke din unike visjon og å skape noe som berører mennesker. Derfor fokuserer vi ikke bare på forretningsaspektet, men også på å bevare og fremme din kreative identitet.

Fakta om crowdfunding:

Det er en finansieringsmodell der personer, organisasjoner eller selskap kan hente inn økonomisk støtte (funding/kapital) fra et stort antall givere (crowd) via en digital plattform.

Har du spørsmål om webinaret?

Ta kontakt med Elin Sofie Lorvik:

Publisert: 14. april 2025

Andre saker