a

Luksus møter natur: Trøndelag satser på high-end turisme

Gjennom prosjektet Signaturdestinasjoner skal ni bedrifter fra opplevelsesnæringen i Trøndelag jobbe mot felles mål: å gjøre regionen til et naturlig valg for betalingsvillige turister.

EKSOTISK: Naturbaserte opplevelser og aktiviteter er eksotisk for mange tilreisende fra utlandet som kommer til Trøndelag. Foto: Øystein Moe/ Trøndelag Reiseliv

Ny reiselivssatsing i Trøndelag! 

Prosjektet er helt nytt – og etterlengtet, i Trøndersk sammenheng. Det er et samarbeidsprosjekt mellom Proneo, Tindved Kulturhage og Trøndelag Reiseliv som er støttet av Trøndelag Fylkeskommune og Sparebank1 SMN.

Gjennom 14 måneder skal ni utvalgte bedrifter fra hele regionen være med å utvikle en metodikk for vekst rettet mot et spesifikt markedssegment. Målet er å heve kvaliteten på overnatting og opplevelser slik at flere betalingsvillige turister finner veien til Trøndelag. 

– Trøndelag byr på mangfoldige opplevelser, men vi må bli bedre på å treffe de rette målgruppene. Med dette prosjektet tar vi et strategisk grep mot å gjøre regionen attraktiv også for reisende som søker høy kvalitet og skreddersydde opplevelser, sier Petra Sestak-Flagestad, reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv. 

VELVÆRE: Besøkende innen high-end ønsker komfort og velvære, samtidig som de søker ekte menneskemøter og skreddersydde naturopplevelser. Foto: Bergstadens Hotel

Stort potensial midt i landet

Reiselivet er en viktig næring i Trøndelag, med over 17.500 arbeidsplasser og en verdiskaping på nær 10 milliarder kroner årlig. Likevel har regionen tradisjonelt vært en gjennomfartsåre for turister på vei til fjordene eller nordlyset. Nå skal Trøndelag ta en tydeligere rolle i den nasjonale satsingen på high-end-turisme.

Prosjektet ledes av Inger Einvik i Proneo, med erfaring fra reiselivet fra blant annet daglig drift av Grotli høyfjellshotell og som rådgiver i Innovasjon Norge.  

– Det er veldig spennende å få jobbe med ambisiøse ledere i opplevelsesnæringen i hele Trøndelag. Vi skal inspirere og bidra til at bedriftene får nødvendig kunnskap til selv å kunne satse profesjonelt i valgt internasjonalt marked, sier Einvik. 

Har sakket akterut

Med seg på laget har hun bedriftsrådgiver Petter Thorsen fra Proneo og Elin Sofie Lorvik som er bedriftsrådgiver i Tindved Kulturhage. Både Thorsen og Lorvik er aktører i opplevelsesnæringen med egne firma.

– Trøndelag har sakket akterut når det gjelder tilrettelegging for disse turistene og må ta noen grep for å henge med andre deler av landet, sier Thorsen som driver Adventure Travel Norway AS som selger skreddersydde opplevelsesferier for rike utenlandske turister over hele Norge, inkludert Svalbard. 

– Mange i turistnæringen har et misforstått bilde at av disse turistene er kravstore, utrivelige og bortskjemte. De fleste av våre kunder er svært hyggelige i tillegg til å være genuint interessert i å lære mer om de plassene de besøker og menneskene de møter. De har reist over hele verden og ønsker ikke å føle seg som en turist på samlebånd. De søker det autentisk med sjarmerende kvalitet og «value for money».

Det er Lorvik, som eier Vestigården med Fuglekassehytta enig i.

– Vi ser at langveisfarende finner frem til oss fordi de ønsker et ekte opphold, noe de ikke finner midt i turistmassene andre steder i Norge. De søker natur og ro, men vil likevel ha komfort med gode senger og godt sengetøy, lokalmat levert på døren av vertskapet og opplevelsen av velvære. For dem er det luksus. High end er ikke lenger gullkraner og marmor, men er erstattet av kvalitet, menneskemøter og naturbaserte opplevelser. Rett og slett det som treffer hjertene og spares i minneboka, sier Lorvik. 

SER NYE MARKEDER: Prosjektet skal ha fokus på blant annet markedsutvikling. Til venstre: Ranja Arntzen, Scandic Stiklestad. Foto: Stian Ludvigsen. Til høyre: Lokalmat fra Røros og Bergstadens Hotel. Foto: Privat 

Ekte menneskemøter

Programmet retter seg mot segmentene «moderne individualister» og «samfunnsorienterte oppdagere» – reisende med høy utdanning og inntekt, som søker autentiske opplevelser, lokalmat, kultur og bærekraft.

Programmet skal gi deltakerne tilgang til faglig påfyll, dyktig veiledning og et verdifullt nettverk.

Fra Verdal deltar Stiklestad med Scandic Stiklestad og Stiklestad Nasjonale Kultursenter, og de ser mot tusenårsjubileet.

– Profesjonalisering av våre tilbud og tjenester gjør oss mer attraktive for blant annet godt betalende internasjonale grupper. Dette kan også knyttes til Nasjonaljubileet i 2030, hvor Stiklestad kan stå som en sentral destinasjon for å markere Norges historie på en global arena. Dette vil ikke bare styrke Stiklestads posisjon, men også bidra til å bringe landets historie og kulturarv fram i lyset for et bredt publikum, sier Ranja Arntzen, salgs- og markedssjef ved Scandic Stiklestad.

Prosjektet har deltakere fra hele Trøndelag og starter med første treff i Røros i starten av oktober. 

 

Tindved Kulturhage

Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale, og la oss sammen dyrke og forme din kreative fremtid med Tindved Kulturhage!

Har du spørsmål om prosjektet?

Ta kontakt med Elin Sofie Lorvik:

Publisert: 24. september 2025

Andre saker